DEVAM: 114.
"Namaz Kılanın Önünden Geçen Hiçbir Şey Namazı Bozmaz'* Diyenler(İn Delili
Olan Hadisler)
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَاحِدِ
بْنُ زِيَادٍ
حَدَّثَنَا
مُجَالِدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْوَدَّاكِ
قَالَ مَرَّ
شَابٌّ مِنْ
قُرَيْشٍ
بَيْنَ
يَدَيْ أَبِي
سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
وَهُوَ
يُصَلِّي
فَدَفَعَهُ ثُمَّ
عَادَ
فَدَفَعَهُ
ثَلَاثَ
مَرَّاتٍ فَلَمَّا
انْصَرَفَ
قَالَ إِنَّ
الصَّلَاةَ
لَا
يَقْطَعُهَا
شَيْءٌ
وَلَكِنْ
قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ادْرَءُوا
مَا
اسْتَطَعْتُمْ
فَإِنَّهُ
شَيْطَانٌ
قَالَ أَبُو
دَاوُد إِذَا
تَنَازَعَ الْخَبَرَانِ
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نُظِرَ إِلَى
مَا عَمِلَ
بِهِ
أَصْحَابُهُ
مِنْ
بَعْدِهِ
Ebu'l-Veddak demiştir
ki: Kureyşli bir genç, namaz kılmakta olan Ebu Said el-Hudrî'nin önünden geçmek
istedi. O da engel oldu. (Genç) tekrar geçmek isteyince (Ebu Said o'na yine)
engel oldu. (Bu durum peşi peşine) üç defa (vuku buldu. Ebu Saîd) namazı
bitirince şöyle konuştu: Namazı hiçbir şey bozamaz. Lakin Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem); "Gücünüz yettiği kadar (önünüzden geçene) mani olunuz.
Çünkü o şeytandır" diye buyurmuştur.
Ebu Davud dedi ki:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den (rivayet edilen) iki haber
birbiriyle çelişirse, ondan sonra sahabe-i kiram (r.a.)'ın hangisiyle amel
ettiğine bakılır (ve o tercih edilir)
Benzer tahric: bk.
Beyhakî, es-Sünenu'l-kübra
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif, namaz esnasında bir kimsenin
önünden insan veya herhangi bir hayvanın geçmesiyle namazın bozulmayacağına ve
iadesinin gerekmeyeceğine delalet etmektedir. Halbuki daha önce geçen hadis-i
şeriflerin bazıları, bazı yaratıkların önünden geçtiği kimsenin namazını
bozacağını ifade etmekteydi.
Bilindiği
gibi musannif Ebu Davud aralarında tearuz görülen hadisleri ayrı ayrı bablarda
nakleder. Ebu Davud bu babtaki hadislerle daha önce geçen hadisler arasında
görülen tearuzla ilgili olarak, "sahabilerin bu hadislerden hangisiyle
amel ettiğine bakılır" demekte ve bu sözleriyle, "sahabilerin
kendisiyle amel ettiği hadis tercih edilir" demek istemektedir.
Şu
da unutulmamalıdır ki, her zaman bir sahabinin rivayet ettiği hadis, o
sahabinin o mevzudaki görüşünü ortaya koymayabilir. Çünkü sahabi o hadise başka
bir mana vermiş olabilir. Nitekim daha önce geçen kadının eşeğin, köpeğin vs.
geçmesiyle namazın bozulacağını ifade eden 703, 704 numaralı hadisleri İbn
Abbas rivayet ettiği halde, eşeğin, önünden geçtiği kimsenin namazını
bozmayacağını ifade eden 715 no'lu hadisi de yine kendisi rivayet etmiştir.
703-704 no'lu hadis-i şeriflerdeki "namazı bozar" sözünü de sahabe-i
kiram ve" onları takib eden ulema "namazın özünü teşkil eden huşu'u
bozar" şeklinde anlamışlardır.
Beyhakî'nin
rivayetine göre, kadının, köpeğin ve eşeğin önünden geçtiği kimsenin namazını
bozup bozmayacağına ilişkin bir soruya Hz. İbn Abbas, "namaz bozulmaz
fakat mekruh olur" cevabını vermiştir. Bunun misalleri pek çoktur.[Misaller için bk.
Bezlü'l-Mechud, IV, 394 - 395]